Tuesday, September 1, 2009

Assalamualaikum, Jasa Bonda... Jasa Ayahanda...



Assalamualaikum... sebelum menulis blog ni saya ada berchatting dengan kakak sulung saya... secara zahirnya, hubungan kami rapat bila bjauhan... boleh bkongsi cerita, perasaan, dan pengalaman... tp, bila dekat ada je benda tak kena... hehe... saya tak menyalahkan mana2 pihak... hidup ni tak seronok jugak kalo mendatar... cabarankan lebih seronok... sory my sis... saya gurau2 je... meyb sbb saya agak nakal sikit kot...

Bercerita2 dengan kakak yg sy pggil Anne... teringat dengan keadaan di rumah... emak ayah... buat saya rasa macam nak balik ke kuantan sekarang... rindu nak berbuka di rumah... ha, yang paling saya teruja, tak sabar nak bantu emak di dapur... ini membuatkan saya jadi syahdu dan rindu pada emak saya... em, saya teringat masa dulu2... masa zaman persekolahan saya... emak saya seorang surirumah sepenuh masa... kalau masa sekolah rendah, saya ni agak kurus skit... tak macam sekarang... sebabnya, kalau mak tak suap nasi kat saya sebelum pegi sekolah, saya tak ada selera nak makan... jadi sebelum saya ke sekolah, mak pasti akan suapkan nasi dekat saya... perkara ini berlanjutan sampai darjah 3... yang seronoknya, nasi tu akan di kongsi bersama adik saya... kami akan berebut untuk di suap lebih... itulah kasih sayang namanya...
kalau saya ada kelas tambahan waktu petang, saya mesti akan suruh mak saya kirimkan nasi melalui adik saya yang sekolah sama dengan saya di sesi petang... saya masih ingat ada satu kali tu, mak membekalkan nasi ayam... em, sedapnya... saya makan bersama kawan2 di pondok mnunggu bas di Sekolah Kebangsaan Teruntum... berebut2 kami makan sampai licin... hehe... kenangan ini tak akan saya lupakan... InsyaALLAH... sampaila ke sekolah menengah... ha, satu kelebihan emak saya yang tak pernah berubah... pandai memasak, dan sangat rajin... kami sekeluarga dari dulu jarang makan di kedai... Sebabnya??? Emak saya lebih pakar dari orang kedai... sebab tu, emak saya ramai anak angkat yang bila datang akan masuk dapur kami untuk tahu mak masak apa... saya selalu tanya emak saya... Macamana mak pandai masak??? em, mak jawab mak tak belajar... jadi saya berharap saya dapat mewarisi kepakaran emak saya... kalau dulu, air tangan emak membesarkan anak2 seramai 10 orang, kini ahli keluarga kami bertambah, dan InsyaALLAH akan bertambah lagi... termasuklah kakak ipar n abg ipar saya... semua dah tahu cara masakan mak saya... dan kami bila makan, akan makan bersungguh2... Terhasillah saya yang semakin berisi ni... hehe... Sampaikan masa berada di Upsi pun, saya jarang minum milo... sbb saya rasa apa yg mak saya buat, semua sedap... dan kalo ke kafe, hanya 1 kedai je saya bleh terima cara masakannya... Sbb lebih kurang masakan yg biasa saya makan... tp, mak saya tetap pakar... Em, mak saya juga pandai menjahit... masa saya sekolah rendah, mak saya selalu menjahit baju kurung untuk saya, baju tidur, dan selimut... saya rindukan selimut saya tu... bertahun2 saya pakai, tapi sekarang sy simpan dalam almari...

em, sebenarnya... walau segarang mana emak kita, emak kita tahu apa yang terbaik buat anak2nya... Sebagai anak, kita kenalah hargai jasa emak kita... Saya sayang emak saya... Ya ALLAH, saya bersyukur kerana saya dikurniakan emak yang baik hati... Ingat, bersyukurla kerana ada lagi insan yang kurang bernasib baik...

Ok, ayah saya pula... ayah saya nampak muda dari usia sebenar... RAHSIANYA??? Ayah saya menjaga permakanan dan sentiasa bersenam... Ha, ayah saya seorang yang cukup berperaturan... Semua yang dilakukan adalah rutin yang biasa dilakukan setiap hari... Dari Bangun solat Subuh, sampailah selepas Isyak... Tapi, ayah saya tak pernah memaksa saya untuk melakukan sesuatu... Bayangkan, saya memohon UPSI dan kursus atas pilihan dan diri saya... mungkin kakak dan abang2 saya berbincang dulu dengan ayah saya, tapi saya tidak... Ayah saya tak pernah memaksa... Sesuatu yang menyebabkan saya sayangkan ayah saya ialah pengorbanannya... semasa saya di tingkatan 6, saya dikatakan agak manja apabila pergi dan balik dari sekolah mesti dijemput dan di ambil oleh ayah saya... Sebenarnya, jika di ikutkan sekolah saya tu takla jauh dari rumah. Mak saya selalu kata arwah along saya pergi sekolah jalan kaki je masa dulu2... tapi, saya manja2 nak ke sekolah naik kereta... Saya bersyukur kepada ALLAH SWT kerana pengorbanan ayah saya terbalas apabila saya memasuki UPSI sekarang... Sebab tu dalam tekad saya, saya ingin membahagiakan dan membanggakan emak ayah saya...

Jadi, apa yang ingin saya kongsikan, janganla kita kecil hati dengan apa yang mak ayah kita pernah tegur diri kita suatu ketika dulu... Kerana mereka bukan tegur tanpa makna tapi ada sesuatu yang harus kita pelajari dari asuhan mak ayah kita iaitu pengajaran yang mungkin bguna utk diri saya pada masa hadapan. InsyaALLAH...

Saya sayang mak ayah n ahli keluarga saya...

No comments:

Post a Comment